Olddiek.nl

Nieuws uit Olddiek

• 13

in de grasvlaken van Mongolie

met de direkteur van toen. we hebben samen geluncht

op de chinese muur

13 mei

• 13

Weer thuis naar een lange vlucht. Duurde 12 uur met vertraging. Landden op Schiphol tegen 6 uur vanmorgen. Niet geslapen. De meiden wilden meteen naar school. Sha-Sha heeft morgen meteen schoolkamp. De afgelopen dagen hebben we een hoop meegemaakt, gezien, tot ons genomen, ervaringen opgedaan. Ik denk dat we dit gaan beseffen als we eenmaal weer rustig thuis zijn. Ons reisburo in deze, Pangea uit Arnhem heeft het fantastisch gedaan. Het ontbrak ons aan niets. De gidsen hebben hun werk
goed gedaan. Een reis om lang over na te denken…

11mei

• 12

Vandaag weer door de stad gelopen. Erg hoog allemaal. Enorme gebouwen. S Avonds zijn ze allemaal mooi verlicht. Vandaag 28 gr. Zijn in orientalpearltower geweest. Ik had veel last van hoogtevrees! 351 meter hoog, dacht ik. Vreselijks. Mijn maag vond het ook niet leuk. Wat anders dan de Mariakerk. Nu hier half 8 in de morgen. Harry is aan het rennen. De meiden zullen nog wel slapen. Vandaag voor het laatst de stad in en vanavond om 23.20 uur vliegen. Vliegtijd van 11.45 uur. Komen maandagmorgen om ongeveer half 6 uur op Schiphol.

10 mei

• 10

Weer terug in Galaxy hotel in Shanghai. mooie stad, ook veel moderner, schoner en westers dan de andere steden. Ook veel meer buitenlanders. Zelf aantal nederlandse dames die aan het shoppen zijn. We zitten nu op 20 ste verdieping. Voor mij, met liftfobie en hoogtevrees, overwinning op mn zelf. Morgen gaan we wat hoogste torens bekijken met goed uitzicht over de stad. Dadelijk hapje eten, nu bijna 1900 uur, en lekker slapen. Of het lukt, weet ik niet, hier hoor je het drukke verkeer. De chinezen toeteren er flink op los.

9 mei

• 9

Vandaag een luie dag gehad. mijn darmen weken me tegen… de pillen liggen in een ander hotel. Morgen met de trein terug naar Shanghai. Onze laatste dagen daar. Dan weer lekker naar huis. Harry en ik vinden het wel weer goed zo.

8 mei

• 8

plattenlandsvrouw in de grote stad:

Tegen half 3 gaat Harry effe rennen. Ik ga maar een kop koffie scoren in de straat. De meiden blijven met hun Ipods op de kamer. ‘Ben zo terug’. Neem wat geld mee, maar geen adres van hotel en geen mobiel. Zie ergens na een tijdje een Mac Donalds. Lekker koffie!

Loop daarna de route terug, denk ik. Kom aan het dwalen. Loop maar weer de routr terug en nog eens en nog eens!!!!! Taxi s willen me niet of ze verstaan me niet. Krijg het wat benauwd! niemand hier spreekt een woord engels en ik geen chinees. Zie uiteindelijk een ritsja en hij heeft een folder van het centrum en fotos van hotels. Hij brengt me wel, zegt ie. Prijs afgesproken, achteraf te duur, Hij trapt zich een ongeluk met zo n geval als ik in de bak. Zet hij me af bij een hotel, Is het mijn hotel niet! Wat nu? Wordt al donker. Ik het hotel in. Luxe 5 sterren maar kunnen geen woord engels! ik heb geen adres of niks! Bel Harry op mobiel, No Contact! Ook dat nog! Raak wat in paniek. Ik moet naar Suzhou garden view hotel en ben nu in grand garden hotel. Iemand die een beetje engels kan, snap me een beetje. Haalt een kaart erbij van alle hotels. in de buurt. Blijkt dat mijn hotel zeker 3 km verder ligt. Uiteindelijk Harry aan de lijn. Die lacht zich een breuk! zal dit wel vaak moeten horen. Hotel belt een taxi. Fijn! Blijkt de mc Donald De Mc Donald bij ons om de hoek te zitten.

eind goed al goed. ondertussen 7 uur en ik heb loeiwarm gekregen

8mei

• 8

Vandaag met snelheidstrein naar Suzhou. Ging lekker snel. Als je weet dat je van Peking naar Shanghai in 4.30 er kunt komen en met het vliegtuig in 2.45uur. Wat doe je dan? Geen veiligheidscontrole, geen wachttijden, ziet wat van de omgeving, kunt lekker rondlopen en er is een restaurant. Alles heel netjes.

In tongli een tour gemaakt en veel kanalen, bruggen en mooie huisjes gezien. Lekker gegeten.

Daarna naar Suzhou. Een mooi tuin gezien, Wangshi Garden. Daarna naar het hotel. Fijn rustig hotel midden in het cetrum. De stad telt 6 miljoen inwoners!

7mei

• 7

vandaag vroeg op en gaan naar Shanhai. Wat een andere stad! Meteen met gids Jennie op Excursie. Yu garden bezocht, prachtig mooi, midden in de stad. Ook nog een tempel, Jade Boedda tempel, ook prachtig mooi met veel pracht en praal. Even snel naar ons hotel, douchen en snel naar een voorstelling. Chinese acrobaten : af en toe HEEEL spannend! Morgen vroeg op. Gaan met hoge snelheidstrein, 300 km per uur, naar Suzhou voor 2 nachten. Dus weer tassen pakken.

6 mei

• 6

na een goed ontbijt staan Aggy en Rocky om ons mee te nemen naar een park. Een nieuw park, of is het een oud park? Ziet er al verwaarloosten vies uit, die chinezen zien gewoon geen werk. Overal ligt troep! Daarna naar een tempel. De Xilitu tempel. Mooie pracht en praal. Hier leven nog de monnikken. Tien jaar geleden waren we ook hier, daarna heerlijke lunch met Aggy en Rocky. Het is benauwd weer vandaag. Tegen 2 uur terug in het hotel en effe rusten. Daarna gaat Harry rennen en ik duik weer de fitness in. Koffers pakken en morgen met vliegtuig naar Shanghai.

5 mei

• 5

het hotel is geweldig. the best of hohhot, zegt de gids. Dat klopt wel. Alles klopt gewoon. We zakken door het tapijt, fitness, goed ontbijt, kamer perfect, 2x per dag wordt de kamer schoon gemaakt met elke keer ook nieuwe handdoeken.

Vandaag gaan we naar het tehuis van Sha-sha. We weten dat het zo goed als leeg staat. Harry zag als eerste het gebouw. Raar na 10 jaar hier weer te staan. En…. we mogen naar binnen van de beheerder. Even de sfeer proeven hoe het is geweest. Het stinkt er enorm. Wc s worden er niet doorgetrokken. Voor Sas geen herinnering. Ze weet gewoon niks. Voor ons heeft dit gebeuren grote waarde. Hier heeft ze toch 2 jaar gewoond.
Daarna naar een grote winkel. Leuk geshopt, wat kado s gekocht.

Daarna bij de moeder van onze gids Aggy, lunchen. Wat leuk dat ze ons uitnodigt! Zo zie een echt gezin in de stad, hoe ze leven, inrichting van hun flat, badkamer etc. Erg gastvrij en erg verlegen is de ma. Eten was voortreffelijk. Daarna naar het hotel terug. Meiden relaxen op de kamer, Harry en ik lopen nog even de stad in. Daarna naar de fitness. Lekker een uurtje sporten. Daarna naar ons vast restaurant naast ons hotel. Personeel klompjes aan sleutelhangers gegeven. Vonden ze erg leuk. Morgen laatste dag in Hohhot. Jammer. Vele indrukken nemen we mee in onze gedachten.

No commentsSport
© 2007 Olddiek.nl . Blog theme by blogstheme.com, Powered By Wordpress - Theme Provided By Wordpress Themes - Colon Cleanser